Снежина Карагьозова
АСОЦИАТИВНОСТ И РЕКЛАМА
Публикувана в “Българска реч”, 2007, кн. 1.
Днес едва ли някой се замисля сериозно над това, с какви неща (материални и нематериални) се свързват рекламираните продукти, за да имат
някакъв смисъл за потребителя. Само в отделни случаи по-необичайни съчетания
събуждат любопитството му и го карат да се позамисли. Такъв е например случаят
със съчетанията: дезодорантът DOVE – справедливост за всички (но преди всичко за кожата на подмишниците!), очни
капки “Spersallerg – едно желано средство (но още не съществуващо), с което вулканолозите
биха могли да предотвратят вулканичните изригвания. Но като че ли идеалният
пример за подобен тип свързвания са рекламите на известната шведска водка “Absolut”, в които тя
е обвързана по вербален и невербален път с много и най-различни неща, повечето
от които нямат нищо общо с водката и нейните качества: сезони, социални
феномени (борба за независимост,
политика, власт), градска архитектура и
дизайн, изкуство, мода, психология и взаимоотношения, история и др.
Разглеждането на серия от реклами на тази водка, изпълнени от прочути
художници-илюстратори, води до извода, че рекламните продукти могат да бъдат
осмислени с помощта на всякакви (без
ограничение) обекти и техни качества, и че
колкото по-необичайна и непривична за съзнанието е асоциацията между тях и
рекламираното, толкова по-добре (за
рекламните продукти).
За асоцииране на идеи се говори още в античността (Древна Гърция) като основа на мисленето. Но едва през 19 век философът
Дейвид Хюм формулира двата основни закона за асоциациите по сходство, от една
страна, и асоциациите по близост или съседство, от друга. Асоциациите в
лингвистиката по традиция (в структурализма) се свързват с понятието “парадигма”
(клас елементи, обединени чрез общ признак или още пораждащи еднакви асоциации,
и същевременно противопоставящи се помежду си), съпоставяно
с понятието “синтагма” (линейно съотнасящи се елементи на
основата на контраста).
Днес науката отдавна е приела положението, че асоциациите са основен механизъм
на цялостния психически живот на човека. Когато в психологията се говори за
асоциации, се посочва също, че “необикновеното, оригиналното комбиниране на
елементи или обекти, лекотата на асоциирането или образуването на асоциации и
играта на идеи са първостепенни компоненти в структурата на творческите способности.
Способността за отдалечено асоцииране е важна особеност на нестандартното
мислене като съставна част от таланта (Десев 1984, 55). В лингвистиката или по-точно психолингвистиката
става дума за т.нар. свободни асоциации. Точно това свободно асоцииране
на думи и идеи е особено полезно в рекламата. Точно в този пункт може да
изпъкне творческият талант и инвенция на рекламиста, особено днес, когато
рекламното послание е не толкова информация, колкото внушение. То трябва да
провокира въображението на адресата, да остави следа в съзнанието му. В стремеж
към подобно провокиране, например, определен продукт за обем на косата се
асоциира с успеха при другия пол, дражета за свеж дъх на устата с
професионалното израстване, очни капки с вулканите и техните изригвания,
дезодорант със справедливост и ред други съчетания. Друг е въпросът, дали
подобни асоциации са нещо ново и неизвестно дотогава, т.е. дали наистина са
рекламно творчество. Някои от тях определено възникват на основата на
съществуващи вече внушения в сферата на модата, на изкуството как да печелим
приятели, да се харесваме на висшестоящите и др. Но това са все знакови
системи, а рекламата, както проницателно отбелязва изследователката на
семиотиката на рекламата Джудит Уилямсън (1978), е метасистема, в която на
базата на знаци от съществуващи вече знакови системи се изграждат нови знаци на
принципа на бриколажа. Във всеки случай в рекламите подобни асоциации намират
своя най-достъпен вид и форма и имат немалък шанс да бъдат запаметени. Това са
индивидуални и субективни съчетания (от две,
три и по-рядко повече от четири думи) с
нулева или много малка асоциативна сила, отнасяни към конкретен продукт в точно
определена реклама.
В много случаи обвързването на рекламните продукти с определени
характеристики е плод на вече съществуващи прагматични (оценъчни) норми
и критерии. Така например, автомобилите днес съответстват главно на изисквания
за сигурност (безопасност), мощност, надеждност и комфорт, и именно с тях те
се свързват в рекламите. Съответно това са и основните думи за тяхната
характеристика в рекламата, най-често съчетани помежду им или допълнени с
изрази като икономичност, стил, обемност, елегантност,
функционалност, дизайн, постижения, фантазия, мечти и др.: Стилна, обемна, сигурна. Пълна с фантазия – Ibiza; Също като своите колеги той съчетава
функционалност, перфектни технически характеристики с модерен дизайн – Peugeot Expert; Тя
ще ви осигури сигурност, комфорт и надеждно представяне на пътя – Opel Astra Classic. Но в зората на автомобилния транспорт едва ли
критериите са били същите. Един друг тип продукти – козметичните, трябва да
осигурява предимно усещания за защитеност, грижовно отношение, свежест,
чистота, мекота, блясък, лекота, чиито езикови еквиваленти са
особено чести в рекламите им (употребени
самостоятелно или в най-разнообразни съчетания): Витализиращ балсам от Nivea Hair Care. Съчетава оптималната грижа с ободряващия
аромат на цитруси, който освобождава напрежението и остава усещане за дълготрайна естествена свежест;
Насладете се на неповторимото ухание на чистота – DOVE; Новите сапуни têtè-a-têtè Aqua Natura даряват кожата с усещане
за мекота и нежност – Aqua Natura; Блясък.
Лекота. Дълготрайност – Revlon. Но един поглед върху реклами на козметични
средства от началото на ХХ век показва, че тогава липсват аргументи като
мекота, блясък, лекота. Прагматичните критерии са нещо условно и обусловено от
времето и мястото. Съществен в това отношение е социалният фактор (вж.
по-подробно за прагматичните критерии и оценка у Арутюнова 1988).
Някои от представените признаци могат да бъдат приписани на повече от
един тип продукти. Сигурността е присъща не само на автомобилите, но и на
банкови услуги, козметика и медицински продукти, пластмасови опаковки, пощенски
услуги и т.н. Аналогично удобството и комфортът (първото от двете понятия според тълковните речници
на българския език е по-общо и представя по принцип такова благоприятно
положение на нещата, при което човек се чувства леко и приятно, т.е. не само в
битов план) се асоциират с автомобили,
продукти за разкрасяване, домакинска техника, дебитни карти и други неща. Освен
това думите от гнездата “удобство” и “комфорт” се съчетават без
проблем с изрази като: стил, жизненост, наслада, защита, сигурност, лекота,
свежест, динамичност (това е една
малка част от съчетаемостта им, установена в нашия корпус). Като езикови единици такива съчетания са
изградени на принципа на съгласуването. От прагматична гледна точка чрез тях се
постига допълнителност при характеризирането на продуктите, т.е. продуктът Х е
не само удобен, но и сигурен, надежден, точен, мощен, стилен и т.н. Фактически
почти напълно липсват ограничения в съчетаването, при това без значение за
какъв тип продукти се отнасят – защото става дума не за вътрешно присъщи техни
качества, а за качества, резултат на чисто човешкия начин на ориентация в
действителността и нейното усвояване.
Всички тези оценъчни по същество признаци (човекът и неговата практическа дейност са в
основата им) са добре известни и
разбираеми, така, че само по себе си тяхното посочване не може да впечатли
никого. Следователно в комуникативно отношение те са неинформативни и то главно
поради това, че не служат за разграничаване на рекламни продукти от една и съща
категория (като електронна техника и
оборудване, козметични и медицински продукти, хранителни продукти и т.н.). Затова рекламистите провокират съзнанието с
необичайни нетипични асоциации (най-често
в заглавията) като споменатите в началото.
Отдалеченото нетипично асоцииране
несъмнено “авторизира” автора на рекламата, както и фирмата-производител. Но това
не е единственото. Може да се твърди, че такива асоциации се създават и за да
бъдат ЗАУЧЕНИ. В психолингвистиката съществува теорията за асоциативното
заучаване, опираща се на понятието “естествен езиков посредник” (Герганов 1984). Според нея част от текст може да бъде заучена
по-лесно в съчетание с друга негова част, до която има достъп в паметта.
Обикновено това се налага при запаметяване на неясни за обучаващия се
звукосъчетания. Съчетаването в двойки на неясното с вече осъзнатото и осмислено
преди това изгражда в паметта вербална опора, с чиято помощ се улеснява
запаметяването и на неясното. Защо да не приемем, че асоциирането на рекламния
продукт с определен признак/ци може да се окаже необходимата езикова опора за
запаметяването му? И колкото по-оригинално и нетипично е съчетанието, толкова
по-полезно за запомнянето на продукта може да бъде то. Така остава в съзнанието
например често показваната преди доста време на телевизионния екран реклама на
уредите “Тефал” – Тефал. Ти мислиш за всичко, в която грижовността на
фирмата към домакините се пренася върху уредите й и те започват да се
възприемат като мислещи същества (на тази
основа вероятно се е появил и анекдотът, в който ученик преди класно по
математика си слага на главата тиган на Тефал).
Освен това като генерира ненормативни и чисто субективни асоциации
рекламата разширява асоциативния потенциал на адресата, подтиква го към
нестандартно мислене. Принципът на аналогията, който отличава асоциативното
мислене, е особено важен в творческата дейност и главно в тази, основана на
алегории, метафори, сравнения. Рекламата е точно такава дейност и едно възможно
обяснение на това е представено от споменатата вече Джудит Уилямсън – съпоставката
на рекламираните продукти с човека и по-точно ориентацията им към света на
човека се основава на вродената му склонност към самоидентифициране, към
откриване на собствените качества в обектите на обкръжаващата го
действителност.
Като приемаме нестандартните
аналогии и асоциативни връзки за проява на рекламно творчество на рекламиста,
трябва да отчитаме и неговото въздействие върху адресата. То несъмнено
стимулира творческия процес у последния: променя начина на възприятие на
рекламираното като предлага неподозирани дотогава свързания, избягване на
шаблона; прави мисленето на адресата по-динамично и гъвкаво. Така рекламата,
макар и не винаги да осъзнаваме това, създава условия за едно по-творческо
възприятие на продукти и услуги.
Б и б л
и о г р а ф и я
Арутюнова 1988: Н. Арутюнова. Типы лексических значений. Оценка. Событие.
Факт. Москва, 1988.
Герганов 1984: Е. Герганов. Български норми за словесни асоциации. София,
1984.
Десев 1984: Л. Десев. Речник по психология. София, 1984.
Уилямсън 1978: J. Williamson. Decoding Advertisements. London, 1978.